Recent Posts

Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2013

Σχολική Βιβλιοθήκη. Ο ρόλος της στη σύγχρονη παιδεία.

'' Η σχολική βιβλιοθήκη εξοπλίζει τους μαθητές με δεξιότητες διά βίου μάθησης και καλλιεργεί τη φαντασία τους επιτρέποντάς τους να ζουν ως υπεύθυνοι πολίτες.''
[Από την διακήρυξη της Unesco (1999) για τις σχολικές βιβλιοθήκες].
Ο Κοσμάς ο Αιτωλός έλεγε: «Γκρεμίστε τις εκκλησίες και φτιάξτε σχολεία». Διερωτόμαστε όμως, σχολεία χωρίς βιβλία και βιβλιοθήκες αρκούν;

Επιδίωξη στο καθημερινό και δύσκολο έργο των καθηγητών προς τους μαθητές δεν είναι μόνο η βοήθεια στην διεκπεραίωση των εργασιών τους, παρέχοντας πληροφορίες από το υλικό της βιβλιοθήκης αλλά και να τους γνωρίσουν με λογοτέχνες και σύγχρονους δημιουργούς της γραπτής τέχνης.
Πιστεύουμε ότι η φιλαναγνωσία καλλιεργείται συνεχώς και με κάθε ευκαιρία.
Προσκαλούμε λοιπόν τους μαθητές όχι μόνο του 3ου Λυκείου αλλά και του 3ου Γυμνασίου να επισκεφτούν την βιβλιοθήκη μας. Δεν είναι απαραίτητο να δανειστούν κάποιο βιβλίο και μόνο ο ερχομός τους εδώ, η ευωδία της γνώσης που θα απολαύσει το πνεύμα τους θεωρούμε ότι είναι τα πρώτα βήματα για τη γέννηση μιας ατέλειωτης αγάπης προς το βιβλίο.

Το ΔΣ του συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων 3ου Λυκείου



Ακολουθεί Σχετικό άρθρο του Κου Μιχαήλ Μεταξά

(Μέλους της Ένωσης ΣΓΚ Παλλήνης)


Οι σχολικές βιβλιοθήκες αναγνωρίζονται για πρώτη φορά θεσμικά στη χώρα μας το 1835 με διάταγμα του Όθωνα. Με το άρθρο 43 του Ν. 1566 καθιερώνονται ως ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο, ως χώρος μάθησης, γνώσης, ψυχαγωγίας, πληροφόρησης και επαφής των μαθητών με την κοινωνία της πληροφορίας, αλλά και ως χώρος διασκέδασης. Παρόλη, όμως, την θεσμική καθιέρωση και πολιτική καταξίωση απ' το επίσημο κράτος με την ίδρυση και χρηματοδότηση 500 σχολικών βιβλιοθηκών από το Β' Κοινοτικό Πλαίσιο, η σχολική βιβλιοθήκη, γνωρίζει, και λόγω της κρίσης, φθίνουσα, για να μην πούμε πορεία ενταφιασμού, στη χώρα μας.

Πέρα από τη θεσμική και πολιτική αναγνώριση ο ρόλος της σχολικής βιβλιοθήκης είναι κυρίαρχος στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού, αφού μέσω αυτής, καλλιεργείται η φιλαναγνωσία, η φιλομάθεια, η συνεργασία, η έρευνα και αξιολόγηση της πληροφορίας και η κριτική σκέψη. Μέσω αυτής επίσης αποκτούνται εμπειρίες και αναπτύσσονται ιδέες, εκπαιδεύεται η φαντασία, ευαισθητοποιούνται τα παιδιά στην έννοια της πνευματικής ελευθερίας και της αλογόκριτης, δημοκρατικής διακίνησης των ιδεών, και παράλληλα ενθαρρύνονται να συμμετέχουν στην διοργάνωση δραστηριοτήτων που αποσκοπούν στην κοινωνική συνειδητοποίηση και στην άσκηση δεξιοτήτων. Απ' όλα αυτά διαπιστώνουμε τη σημασία και την Αξία της σχολικής βιβλιοθήκης, τόσο στην μαθητική κοινότητα, όσο και στην ευρύτερη τοπική.

Στις μέρες μας όμως, με βάση έρευνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, διαπιστώνεται περίτρανα ότι η ύπαρξη και η λειτουργία των ελάχιστων υπαρχουσών σχολικών βιβλιοθηκών, οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στο μεράκι και στο όραμα ορισμένων φωτισμένων εκπαιδευτικών και κάποιων γονέων, παρότι το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να αναμορφώσει(;) ή και να μεταρρυθμίσει(;) στα πλαίσια των σύγχρονων παιδαγωγικών αντιλήψεων τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, αλλά και το εκπαιδευτικό σύστημα.

Κρίνουμε λοιπόν ότι η ανυπαρξία των σχολικών βιβλιοθηκών αποτελεί έλλειμμα και εμπόδιο σε κάθε μορφή καινοτομίας, αλλά και μειονέκτημα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αποτελεί δε κύριο χαρακτηριστικό μιας κοινωνίας που εδώ και δεκαετίες βρίσκεται σε κρίση και στρατηγική ενός πολιτικού συστήματος που παραπαίει μεταξύ «δημοκρατικής ασυδοσίας» και αδιαφορίας για την παιδεία.

Μιχαήλ Μεταξάς (Μέλος της Ένωσης ΣΓΚ Παλλήνης)

Πηγή: pallini press

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου